Filofax

Filofaxpärmar - Filofax Grundsatser - Filofax Blanketter/Register Filofax hjälper dig att bättre planera din tid! Filofax historia År 1914 drogs England in i krig. En officer, överste Disney, hade en pärm med lösblad i vilken han planerade och organiserade sitt liv dag för dag. Efterhand blev denna pärm ovärderlig för honom. Då freden äntligen kom berättade översten för gode vännen, boktryckaren, om sina tankar. En idé började ta form. De valde ut det finaste lädret och började sy de första pärmarna. Överste Disney fann 1921 en återförsäljare i London som började sälja hans pärm. De första kunderna var präster och militärer men fler och fler upptäckte att de hade stor nytta av sin file of facts (pärm med fakta - Filofax). Under andra världskriget drabbades Londons invånare ännu en gång av krig. Blitzen drabbade staden hårt. En kall decembermorgon 1940 var Överste Disneys sekreterare Grace på väg till arbetet. När hon kom fram till kontoret fanns endast rykande högar av krossat tegel kvar. Byggnaden var borta. Men allt var inte förlorat. I handväskan låg hennes egen Filofax där hon dagligen skrivit ner uppgifter. Viktig information hade räddats. Med sin Filofax framför sig började Grace ringa runt till kunder och leverantörer och kunde rekonstruera verksamheten. Filofax sattes på ett dramatiskt sätt på prov. Filofax ett världsföretag Företaget är idag ett modernt företag men grundtanken med Filofax är densamma. En slitstark pärm som bara blir vackrare med åren. Blanketter och dagböcker som är omsorgsfullt utformade och tryckta på miljöanpassat kvalitetspapper. Användaren ska kunna skräddarsy sin Filofax. Därför blir varje Filofax unik. Filofax finns i över fyrtio länder och i olika kulturer. Generation efter generation av användare har upptäckt fördelarna med Filofax, den klassiska planeringskalendern. År 1985 startades verksamheten i Sverige, Filofax AB, och idag använder en halv miljon svenskar Filofax. Filofax AB bedriver verksamhet i Sverige, Danmark och Finland. Filofax ingår i Letts Filofax Group med huvudkontor i Skottland. Filofax ingår därmed i en av de största företagsgrupperna i världen, som tillverkar och marknadsför inbundna kalendrar. Filofax som varumärke Varumärket har en stor betydelse för Filofax marknadsföring. Mänga använder felaktigt Filofax som uttryck för planeringskalendrar överhuvudtaget. Filofax är ett registrerat och skyddat varumärke. Filofax.se