Köpvillkor & Säkerhet

Köpvillkor



Behöver du hjälp?

Vem hjälper dig?

Manualer

Rekommendationer vi följer

Lägsta orderbelopp

Kund

Beställning

Moms.

Betalalternativ

- Företagsfaktura 30 dagar

- Kontant

- Kort

- Direktbetalning

- Klarna faktura


- Klarna konto

- Förskottsbetala


- Utlandsbetalning

Leverans

Spedition/Fraktkostnad

Leveransförsening

Garanti

Öppet köp/Ångerrätt

Återköp

Återbetalning

Reklamation/Fel på varan/Retur


Transportskada / Retur

Ej utlösta paket

Säkerhet/Säkra betalningslösningar

GDPR

Personuppgifter

Personuppgifter vid distans- eller butiksköp

Cookies

Elektronisk marknadsföring


Reservation


Behöver du hjälp?


Du som konsumenten har alltid rätt att vända dig direkt till oss för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning även om vi inte själva tillhandahåller varan eller tjänsten.


Vem hjälper dig?


Alla i personalen tar emot ditt ärende och du får prata med vem du vill. Är det så att personen i fråga inte har kompetensen att hjälpa dig, i det specifika ärendet,  lämnar hen över ärendet till rätt person hos oss. Har du skickat ditt ärende till oss med e-post (till kundtjanst@svexo.se) vidarebefordras mejlet till rätt personal. Har du ringt till oss kopplar vi dig direkt till rätt medarbetare. För att komma i kontakt med vår kundtjänst klickar du på länken i sidfoten "Kontakta oss" eller ring telefonnummer +46 8 764 71 50. Vi hänvisar dig aldrig vidare till tredje part för att du ska få svar på en fråga som är ställd till oss.

Vi besvarar e-post så fort vi kan. På helgfria vardagar besvarar vi e-post inom 48 timmar.


Manualer


Alla kontorsmaskiner* som behöver en manual återföljs av bruksanvisning på svenska. Önskar du en manual på ett annat språk hjälper vi dig att införskaffa en sådan om tillverkaren tillgodoser materialet. Vi tar hänsyn till önskemål om att leverera manualen i fysisk eller digital form.
kontorsmaskiner* Är de maskiner/apparater av mekanisk eller elektroniskt slag som återfinns i kategoriträdet under huvudkategorin: "KONTORSMASKINER".


Rekommendationer vi följer


Vi säljer enbart från Sverige. Vi följer de allmänna rekommendationer som konsumentmyndigheten i respektive land utfärdar.

Sverige: Konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/)


Vi följer de utslag i specifika kundärenden som utfärdats av opartiska myndigheter i respektive land.


Lägsta orderbelopp


Vi administrerar ej kundorder där ordervärdet understiger 200 SEK exkl. moms. Med ordervärde avser vi totalbeloppet för ordern exkl. eventuell fraktkostnad.


Kund


Vi tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen, svensk lagstiftning. För att genomföra en orderläggning måste vederbörande orderläggande (fysisk person) vara myndig (minst 18 år). Beställning
För att lägga en order hos oss går det bra att kommunicera via:
- Telefon: +46(8)764 71 50
- Telefax: +46(8)98 74 64
- Epost: kundtjanst@svexo.se
- Web: www.svexo.se


Beställning


Om du väljer att lägga din order via webben får du en elektronisk orderbekräftelse, per automatik, per epost. Om du inte lämnar din order via webben får du orderbekräftelse på din begäran. Beställningen är bindande från svexo:s sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund. Svexo Pappersmarknad AB förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses som bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart!


Moms.


Alla priser anges i SEK exklusive svensk moms. Du kan själv välja att visa priser inklusive moms. om du vill. Mervärdesskatt tillkommer med 6% på böcker, 12% på livsmedel och 25% (standard) på övriga varor. Svexo Pappersmarknad AB reserverar sig för förändrade momssatser eller prisändringar i leverantörsled då vi inte kan råda över detta. Vi aviserar inte föregående prisändringar. I Sverige har vi så kallad bokmoms. Det betyder att det är lägre moms på böcker, än på andra varor. Vår bokmoms är 6%. Bokmoms omfattar inte bara tryckta böcker, utan även så kallade ljudböcker, eller talböcker som säljs på CD/DVD eller kassett. Bokmoms gäller inte för böcker som du laddar hem från Internet. Då är det istället 25% moms.
Livsmedel 12%. På livsmedel är det 12% moms, så kallad livsmedels moms.
Undantaget är livsmedel som konsumeras på en restaurang, eller ett café eller liknande. Då är det 25% moms som gäller, så kallad serverings moms.
Standard 25%. På nästan alla andra standardvaror tillkommer moms med 25%.


Betalalternativ


 Vi erbjuder i dagsläget våra kunder dessa betalningsalternativ:

- Kredit (företagsfaktura 30 dagar)
- Kontant
- Kort
- Swish
- Förskottsbetalning
- Utlandsbetalning
- Postförskott
- Klarna Faktura (14 dagar faktura)
- Klarna Konto (Delbetala)


Företagsfaktura 30 dagar


Företag, föreningar och liknande organisationer kan ansöka om kreditkonto, vi fakturerar inte privatpersoner. Svexo Pappersmarknad AB förbehåller sig rätten att, efter sedvanlig kreditprövning, godkänna eller avslå denna ansökan. I regel avslår vi kreditansökningar för företag som befinner sig i sitt första verksamhetsår. Då vi fakturerar själva (inte Klarna) kallar vi denna typ av faktura för: "Företagsfaktura".
Kreditregler. Faktura ställs på 30 dagar netto från fakturadatum.
  • Dröjsmålsränta debiteras efter förfallodagen med 8% + gällande referensränta. Dröjsmålsäntan faktureras som en samlingsfaktura 1 gång per år.
  • Eventuella anmärkningar mot en faktura skall framföras inom 8 dagar från fakturadatum.
  • Vid betalning skall fakturanummer och kundnummer anges!
  • Övrigt gällande lagstiftning enligt bokföringslagens bestämmelser.

Kontant


Om du väljer att hämta ut dina varor direkt i butiken kan du givetvis betala kontant (cash) vid uthämtningstillfället.


Kort


Vi tar som gott alla kort, konto-/kredit-/betalkort. Visa, Mastercard, Eurocard American Express och Diners club mm. Vi är mycket noggranna med säkerheten kring hanteringen av ditt kortnummer. All digital dataöverföring sker krypterat med sk 3DSecure anslutning vilken är den senaste standarden som rekommenderas av de stora bankerna. Våra sammarbetspartners (DIBS, Klarna och Swish) som hanterar kortuppgifter och information vid direktbetalning är certifierade enligt PCI DSS. All trafik mellan vår nätbutik och betalleverantör samt vid övrig betalinformation, såsom personuppgifter har stark kryptering.


Swish














Dynamiska Villkor (gäller alltid före de villkor som visas i text på denna sida.)

Villkor för klarna faktura
Information klarna konto
Villkor för klarna konto (.pdf)
Betalningsvilkor klarna mobil

Klarna Faktura (14 dagar)


Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431



Klarna konto


Delbetala för 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här


Förskottsbetala


Efter att du har lagt order och mottagit fakturakopia, ej orderbekräftelse, sätter du in beloppet på vårt bankgiro. Glöm inte att ange ditt fakturanummer och kundnummer som betalningsreferens. Dina varor avgår i leverans så snart vi har registrerat betalningen.

Betalningsmottagare: Svexo Pappersmarknad AB
Betalreferens: Ordernummer (INV-XXXXXXX) + kundnummer (XXXXXX).
Bank: Svenska Handelsbanken AB
Bankgiro: 5080-6918


Utlandsbetalning


Vill du göra en förskottsbetalning, betalning eller överföring från utlandet till Svexo Pappersmarknad AB (Sverige) gör du som exemplet nedan visar! Om du har beställt varor mot förskottsbetalning till utlandet blir leveransen, i regel, försenad 1-2 dagar p.g.a. det internationella transaktionsförfarandet.

Betalningsmottagare: Svexo Pappersmarknad AB
Betalreferens: Ordernummer (SO-XXXXXXX) + kundnummer (XXXXXX).
IBAN: SE4860000000000388968028 (kontonummer)
BIC: HANDSESS (Svenska Handelsbanken AB)


Leverans


Alla varor finns i lager för omgående leverans. Din order levereras inom 1-3 arbetsdagar efter att din order har registrerats hos oss. Detta förutsatt att din order består av varor ur vårt ordinarie sortiment. Ordinarie sortiment är alla produkter som visas på hemsidan. Anskaffade produkter (=produkter som inte finns i det ordinarie sortimentet) levereras efter separat leveransbesked. I de fall produkten ej finns i lager vid orderregistreringstillfället restnoteras beställningsraden och vi meddelar dig det per telefon eller e-post att produkten är restnoterad samt klargör orsaken till förseningen. Samtidigt meddelar vi dig en ny leveranstid samt ställer frågan om du godtar det eller vill avbeställa det som är restnoterat eller makulera hela ordern. Förfarandet är givetvis kostnadsfritt. Vi debiterar aldrig fraktkostnad för leverans av restnoterad produkt. Svexo Pappersmarknad AB förbehåller sig rätten att makulera restnoterade orderrader om vi inte finner möjlighet att leverera produkten, pga att den är slutsåld eller utgående från vår leverantör. Om det sker meddelar vi dig per telefon eller e-post. Om du önskar orderbekräftelse var god meddela oss det vid orderläggningstillfället! Orderbekräftelse kan skickas till dig per post, epost eller fax. Har du lagt din order via webben får du orderbekräftelse via e-post. Om inte annat avtalas skall leverans av produkten ske senast inom 30 dagar efter beställningen. Om vi inte levererar varan i tid har du rätt enligt exempelvis den svenska konsumentköpslagen att:
  • Avbryta köpet.
  • Hålla fast vid köpet och kräva att vi fullgör köpet. I undantagsfall kan det finnas hinder som gör att vi inte behöver fullfölja affären.
  • Avbryta köpet om dröjsmålskostnaden är av väsentlig betydelse för dig.
  • Hålla inne en del av betalningen.
  • Kräva skadestånd från oss för kostnader som orsakats av dröjsmålet, såvida vi inte kan visa att dröjsmålet låg utanför vår kontroll.


Spedition

Fraktavgift 95 SEK för order under 800 SEK inom Sverige (priser/belopp i SEK exkl. moms, gäller ej skrymmande gods!).

Våra produkter levereras i huvudsak från vårt lager/butik (Adolfsbergsvägen 11, 168 67 Bromma) eller direkt från någon av våra leverantörerer.
Normala sändningar* levereras med Egen Bil, Budföretaget Lillebil eller DHL inom 30 km radie från vårt lager. Ska godset till en adress bortom 30 km levereras godset med DHL (Transporttjänst till företag: DHL-Paket, DHL-Stycke, DHL-Halvpall eller DHL-Pall. Transporttjänst till Privatperson: DHL Servicepoint (Utlämningsställe) eller DHL Home Delivery för sändningar över 20 kg.) inom Sverige.

*Normala sändningar
  • Innefattar ovanstående villkor.
  • Är ej leverans av skrymmande eller tyngre gods. Om sändningen är skrymmande eller tyngre meddelas du verklig fraktkostnad som beslutsunderlag. (Hela ordinarie sortimentet, oavsett kvantitet, levereras som normala sändningar).
  • Godset räknas som skrymmande eller tyngre om det överskrider maxvärdena för sändningstypen. DHL-paket: Maxvolym per kolli = 0,38m3. Maxdimensinor per kolli = 1,5m x 0,5m x0,5m. Maxvikt per kolli = 35kg. Maxantal kolli per sändning = 5st (tillägg från och med det 6:e kollit). Maxvolym per sändning = 0,53m3. Maxvikt per sändning = 150kg. DHL Service Point: Maxdimensioner; Maxlängd per kolli = 150cm och maxomkrets = 300cm. Maxantal kolli per sändning = 1st. Maxvikt per kolli = 20kg.


Leveransförsening


Om leveransförsening, av någon anledning, uppstår kontakta vi dig per telefon eller mejl. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att avbryta köp vid leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning. T. ex. om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Svexo Pappersmarknad AB förbehåller sig rätten att friskriva sig från övrig ersättning till kund vid sådana situationer eller leveransförsening.


Garanti


Vi lämnar, om inget annat anges 2 års garanti mot material och fabrikationsfel på våra produkter.

Garantin, som vi lämnar, påverkar inte konsumentens övriga rättigheter enligt lag. För att garantin ska gälla ska produkten hanteras på det sätt som föreskrivs av tillverkaren och som kan anses normalt för produkten.

Om du får problem med en produkt ska du kontakta oss för vidare instruktioner. I en del fall ska produkten bytas ut och i andra fall ska den skickas till serviceverkstad. Om den ska bytas ut sköter vi utbytet i butiken eller så ombesörjer vi dig med returfraktsedlar för returen och skickar den nya produkten direkt till dig eller till utlämningsställe. Om reklammationen ska till verksatad får du lämna den i butiken, om du vill, eller så sänder vi fraktsedlar till dig. Givetvis får du även instruktion om hur du gör bokning för upphämtning eller så bokar vi åt dig.

Ibland vill tillverkaren att du kontaktar dem för att registrera ett ärende innan du kontaktar oss som återförsäljare. Om du inte vill göra det gör vi det åt dig direkt. Normalt står kunden för fraktkostnaden till serviceverkstaden. Kvitto (=kontant-/kreditfaktura) på betald vara gäller som garantibevis. Spara alltid kvittot el. kopia under garantitiden. Har du förlorat ditt kvitto hjälper vi dig givetvis kostnadsfritt att skriva ut en kopia. Om du vill sänder vi kopian till dig, kostnadsfritt, per e-post, fax eller brevpost.

Om produkten under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin betraktas den som felaktig. Kunden har då rätt att (kunden kan dock ej ställa alla nedan nämnda krav samtidigt):
få produkten reparerad
få ersättningsprodukt av samma eller likvärdig typ
få avdrag på priset eller återfå köpet.

De fall då vi ej skall stå för utfäst garanti är då vi kan bevisa att felet beror på:
Olyckshändelse efter att konsumenten fått varan, vanvård, onormal användning eller att kunden inte följt skötsel- och serviceanvisningarna.


Öppet köp / Ångerrätt

Returadress (lämna/skicka tillbaka varor/produkter):

Svexo Pappersmarknad AB
Adolfsbergsvägen 11
168 67 Bromma
(Sverige)

Konsumentverkets Ångerblankett

Klicka här för att ladda ned, skriva ut eller läsa om konsumentverkets ångerblankett!

http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Vi informerar här om Ångerrätten, hos oss, med fokus på produkter då vi inte säljer tjänster. Vi följer och tillämpar Distansavtalslagen. Klicka här om du vill kontakta oss angående ångerrätten eller om du vill nyttja den!

Vid försäljning till privatpersoner följer vi de regler för ångerrätt och återbetalning som gäller i det land (Sverige) vi säljer ifrån (om inget annat avtalats).

Du som Konsument har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.

Returkostnaden till följd av ångerrätten (frakt och övriga avgifter t ex tull för att skicka tillbaka varan till oss) skall betalas av konsumenten som utnyttjar ångerrätten.

Ångerrätten dig som konsumenten är 14 dagar för samtliga nordiska länder och räknas från den dag då du tar emot produkten. Du får returnera varan utan specifiserad anledning. Produkten ska då returneras i oförändrat skick i originalemballaget som förövrigt också ska vara i gott skick. Svexo Pappersmarknad AB förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, t. ex. bruksanvisning.

Du som konsumenten har rätt att själv välja kontaktväg för meddelande om att du ångrar köpet.

Du som konsument skall informeras i de fall då reglerna om ångerrätten inte gäller. För att undanta en vara från den lagstadgade ångerrätten krävs stöd i lagen. Exempelvis kan varor som riskerar att förstöras inom ångerfristen (14 dagar) undantas. T. ex: transporter, livsmedel, då produkten på grund av beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avser även teknisk plombering.

Återköp


Vid återköp, av någon anledning, görs återbetalningen på "samma sätt" som köpet. Kontantköp (cash) återbetalas kontant (cash), vid kortköp krediteras kontot och vid kreditköp (faktura) mottager du en kreditfaktura. Är inte köpet fakturerat makulerar vi ordern.
Bifoga retursedel med gods som du returnerar till oss, klicka här för att ladda ned/skriva ut retursedel!


Återbetalning

  • Om kunden ångrar köpet och anmäler det till oss inom 14 dagar, från och med den dagen kunden tog emot varan/varorna/tjänsten/tjänsterna har kunden rätt att återfå hela beloppet för köpet. Vi reserverar oss från återbetalning ifall varan inte har kommit i retur. Kunden kan skicka bevis till oss för att varan är sänd och då ska återbetalning ske omgående.
  • Återbetalningen gäller samtliga tjänster och kostnader som kunden avtalat om i anslutning till köpet (gäller ej returkostnaden)
  • Återbetalning, för ånger och reklamationer, sker direkt efter att vi har mottagit produkten i retur och utan onödigt dröjsmål. Praxis är att vi gör återbetalningen redan samma dag då vi tar emot godset.
  • Returkostnaden till följd av ångerrätten (frakt och övriga avgifter t ex tull för att skicka tillbaka varan till nätbutiken) skall betalas av kunden.
  • Vi (SVEXO) har rätt att göra avdrag för eventuellt minskat värde av returnerad vara, vi har rätt att göra det med upp till 100% av varans värde.
  • Återbetalning vid nyttjande av ångerrätten ska ske inom 14 dagar från den dag då vi (SVEXO) mottagit meddelandet.

Reklamation / Fel på varan / Retur


Svexo Pappersmarknad AB tillämpar konsumentköplagen vid reklamationsförfaranden. Därmed åtar vi oss byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Det betyder att vi betalar returkostnaden om du reklammerar en produkt av giltiga skäl. Om en vara är felaktig på något sätt skall detta meddelas till oss.

Fel i varan ska anmälas till oss inom skälig tid (inom 2 månader) från det att felet upptäckts! För att amnäla felet ska du kontakta oss på följande sätt: Personligen i butiken (all personal hos oss tar emot reklammationsanmälningar), telefon (08-764 71 50), e-post (kundtjanst@svexo.se) eller via  kontaktformuläret under "kontakt" på vår hemsida svexo.se. Oavsett hur du kontaktar oss ska du meddela att du vill göra en reklammation och lämna kontaktuppgifter till dig (telefonnummer och e-postadress)! Därefter kontaktar vi dig snarast för att gå vidare i ärendet.

Om vi levererar en annan produkt än beställd bekostar vi returfrakten. I de fall varan returneras på grund av att du har beställt fel vara eller utnyttjar ångerrätten bekostar du returfrakten. Vid retur av varor till oss ska det ske efter våra anvisningar. Om det är du som ska bekosta returfrakten får du givetvis skicka med eget fraktbolag om du inte vill att vi sköter bokning och returhandlingarna åt dig. Även om du skickar varan själv så ska du ta kontakt med oss innan och följa våra anvisningar.

Vi följer respektive lands regler gällande reklamationer i det land som vi säljer från. Du som konsumenten har rätt att avbryta köpet av en produkt eller tjänst om produkten eller tjänstens egenskaper ej överensstämmer med det som avtalats. Reklamationsrätten skiljer sig mellan de nordiska länderna, och skall vid försäljning från ett av dessa länder därför hanteras enligt landets regler. Sverige: 3 år reklamationsrätt, Danmark: 2 år reklamationsrätt, Norge: 2 år reklamationsrätt men upp till 5 år gällande produkter för långvarigt bruk, Finland: Inga tidsgränser utan varans livslängd, Island: 2 år reklamationsrätt men upp till 5 år gällande produkter för långvarigt bruk.

Bifoga retursedel med gods som du returnerar till oss, klicka här för att ladda ned/skriva ut retursedel!

Returadress

Svexo Pappersmarknad AB
Adolfsbergsvägen 11
168 67 Bromma
(Sverige)

Transportskada / Retur


Vid transportskada gäller samma regler som vid övriga reklammationsorsaker. Vid retur av varor till oss ska det ske efter våra anvisningar.

Du som konsumenten skall ej krävas att stå för kostnader som orsakats av transportskador när det är vi eller vår leverantör som har skickat produkten till dig eller utlämningsstället.

Om du som konsument ska returnera en produkt ska vi vid behov informera om hur produkten ska förpackas.

Om du som konsument helt uppenbart låtit bli att följa anvisningar eller paketerat produkterna på ett felaktigt sätt (gentemot våra anvisningar) är det möjligt för oss att kräva ersättning.

Vid bristfällig emballering kan inte den som skickar produkten (vi eller vår leverantör) kräva ersättning vid transportskada av dig som konsument.

Transportskadade produkter skall reklameras av den part som mottagit produkten och meddela den andra parten i de fall ersättning krävs.


Ej uthämtat paket


Paket som inte hämtas ut debiteras en avgift, för närvarande 495,00 SEK exkl. moms. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice.


Säkerhet Hemsida / Säkra betalningslösningar


Våra sammarbetspartners (DIBS, Klarna och Payson) som hanterar kortuppgifter och information vid direktbetalning är certifierade enligt PCI DSS*. All trafik mellan vår nätbutik och betalleverantör samt vid övrig betalinformation, såsom personuppgifter har stark kryptering (SSL 128 bit kryptering). All datatrafik emellan oss, kund, betalväxel (DIBS), e-plattformsleverantör (Jetshop) och webbhotell (Jetshop) sker genom en krypterad kanal via säkerhetsprotokollet SSL* (Secure Sockets Layer) vilket vi och våra partner är certifierade för. DIBS använder teknik som möjliggör identifiering av kortinnehavaren. Den informationen tar vi (endast behörig personal, starka lösenord vilka förnyas regelbundet) del av via DIBS-användargränssnitt på webben.

*PCI DSS. Payment Card Industry (PCI) scannar ditt nätverk för eventuella sårbarheter i datasäkerheten som kan påverka din organisations förmåga att följa PCI Data Security Standard (DSS). Alla försäljare och köpmän som måste följa PCI-förordningar är skyldiga att kvartalsvis sårbarhetsskanningar av deras externa nätverk utförts.

*SSL, Secure Sockets Layer, är ett säkerhetsprotokoll för att skapa en krypterad kanal mellan en webbserver och en webbläsare. Krypteringen försäkrar att all information och data som passerar mellan webbservern och browsern förblir privat och säkrad för utomstående. SSL är en industriell standard som används av miljontals webbplatser för att skydda online-transaktioner och annan känslig personlig information som webbplatsbesökare förväntas skriva in genom webbläsaren. För att kunna upprätta en SSL länk krävs ett SSL Certifikat. Vill du veta mer om SSL-certifikat och HTTPS (kuriosa riktat både till ägare/utgivare och användare/besökare av en webbplats)? Läs mer här: SSL-certifikat och HTTPS

För övrigt: Verified by Visa respektive MasterCard SecureCode är en kostnadsfri tjänst som innebär att du identifierar dig med ett lösenord i samband med att du använder ditt kort på internet. Lösningen har utvecklats av Visa och MasterCard och är en global standard. Du som har ett Visa-kort ansluter ditt kort till Verified by Visa och du som har ett MasterCard-kort ansluter ditt kort till MasterCard SecureCode. Två olika namn för samma lösning.


GDPR


Har du hört talas om GDPR? Det står för General Data Protection Regulation och är en ny dataskyddslag som börjar gälla inom EU den 25 maj år 2018. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL).

Det är viktigt för oss på SVEXO att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den data som vi sparar hos oss.

Vårt mål är att skapa en så bra upplevelse som möjligt för dig som SVEXO-kund. Vi behöver därför dina personuppgifter för att du bland annat ska kunna få dina rabatter eller avtalspriser när du handlar på SVEXO, få personliga erbjudanden och kunna använda våra digitala tjänster.

Vi behöver också använda dina personuppgifter för att följa bokföringslagens krav angående ”Undantag från krav på kassaregister” för ”Kontantfaktura och fakturerad försäljning”. Läs mer om vad det betydet här!

Den nya lagen innebär att du som kund har ett antal rättigheter. Du har bland annat rätt att beställa hem ett registerutdrag med dina personuppgifter, som till exempel namn, kontaktuppgifter och köphistorik.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om dina rättigheter eller hur SVEXO hanterar dina personuppgifter?
Kontakta SVEXO kundsupport på telefon 08-764 71 50 eller mejla oss på kundtjanst@svexo.se. Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Uppdatering om hur vi behandlar dina personupp­gifter

Vi kan komma att uppdatera den här informationstexten, t.ex. om vi skulle behandla dina uppgifter för nya ändamål, samla in ytterligare uppgifter eller dela dina uppgifter med andra mottagare. I sådant fall kommer du få ta del av en uppdaterad information där förändringarna framgår. Den senaste versionen av informationen finns alltid publicerad här på svexo.se.


Personuppgifter


Om du genomför ett köp i vår fysiska butik eller e-butik betyder det att du samtycker till hur vi registrerar, hanterar, sparar och delar med oss (till tredje part) av dina personuppgifter.

Varför vi sparar och delar med oss av dina personuppgifter

Bokföringslagen, för att registrera, bokföra och överlämna korrekt faktura eller kontantfaktura.
Kundupplevelsen. För att erbjuda dig en bra kundupplevelse och bästa tänkbara service. Vi behöver denna data för att hantera bonus, rabatter, avtalspriser, offerter och orderbekräftelser. Tillgången på individuell försäljningshistorik gör att vi blir mer relevanta i vårt erbjudande till dig samt att besvara frågor som: "Jag vill köpa bläckpatroner till skrivaren som jag köpte av er för två år sedan".
Information. För att kontakta dig och lämna information (t. ex. om ändringar av öppettider, villkor, sortiment, priser, bevaktning/beställd vara eller inbjudan till event mm.)
Marknadsföring. Vi sparar och delar med oss av dina personuppgifter, till tredje part, för att marknadsföra oss med reklam via brevpost, e-post och sms. Vi lämnar inte ut personnummer till tredje part i marknadsföringssyfte.
Leveranser. Vi behöver dela med oss av dina personuppgifter till transportörer för att boka gods för leverans till dig. Transportören behöver leveransadress samt kontaktuppgifter för bla avisering.

Hur vi lagrar dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras lokalt på en SQL-server med virituela hårddiskar. Endast behörig personal har behörighet att logga in på servern via det lokala nätverket med starkt lösenord som förnyas regelbundet. Servern och klienterna skyddas av brandvägg, UPS (back up ström), lokalt data back-up-system, moln back up system och Norton antivirusprogram. Lokalen är alltid bemannad dagtid och är utrustad med överfallslarm. Övrig tid är lokalen larmad (mot larmcentral) och alla fönster och dörrar är stålgallerutrustade. Besöksentré, butiksentré och lagerentré är skyddad mot fordonsforsering då samtliga entréer är belägna minst 1 meter över markplan.

Vem vi delar dina personuppgifter med

Företag.Funktion.     Syfte                         .   Åtkomst Personuppgifter
Svexo
Pappersmarknad AB
556558-4546
Din LeverantörJa
.
NAB Solution
556608-0106
Leverantör:
Affärssystem
Administration:
• Ekonomi
• Lager
• Inköp
• Försäljning
• Marknadsföring
Ja
.
Jetshop AB
556629-3956
Leverantör:
E-Handelsystem
• Försäljning
• Marknadsföring
Ja
.
eGeneator
Relation & Brand AB
556573-6500
Leverantör
Nyhetsbrev-
system
• Kommunikation
• Marknadsföring
Ja (inte personnummer)
.
Medie Huset
Nordiska AB
556445-0657
Leverantör
Post-Reklam
• MarknadsföringJa (inte personnummer)
.
Google
556656-6880
Leverantör
Google
Analytics
• WebbanalysJa
.
Klarna AB
556737-0431
Leverantör
Finansering &
Fakturaköp
• Finanserings-
produkter
Ja
.
DIBS Payment
Services i Göteborg AB
556598-6667
Leverantör
System för
kortbetalning
• BetalmetodJa
.
DHL
556103-0437
Leverantör
Logistik &
Spedition
• VaruleveranserJa (inte personnummer)
.
Schenker Åkeri AB
556144-4844
Leverantör
Logistik &
Spedition
• VaruleveranserJa (inte personnummer)
.
Lillebil Aktiebolag
556202-6194
Leverantör
Budfirma
• VaruleveranserJa (inte personnummer)
.
Ve Global *
Ve Interactive Nordic AB
556861-5230
Leverantör
Marknadsföring
& Annonsering
Online
• Optimera försäljning
online
Ja


Som konsument och som kund hos oss har du rätt att om registrerade uppgifter begära:
- utdrag av registrerade uppgifter
- att registrerade uppgifter ändras
- att registrerade uppgifter raderas

* Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas i marknadsföringsändamål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s intergritetspolicy, https://www.ve.com/sv/integritetspolicy.


Personuppgifter vid distans- eller butiksköp


Varför vi frågar dig om dina personuppgifter vid distans- eller butiksköp beror på bokföringslagen krav på hur säljföretaget (SVEXO) registrerar den fakturerade försäljningen. Både privatpersoner och företag som betalar kontant får en kontantfaktura som kvittens på köpet hos SVEXO. Handlar det om ett kreditköp får du istället en faktura. För att följa lagen behöver SVEXO därför dina personuppgifter. Här nedan kan du läsa, mer detaljerat, om vilka krav bokföringslagen ställer på säljföretaget SVEXO:

Bokföringslagen krav och undantag från krav på kassaregister

Kontantfaktura och fakturerad försäljning

Du (t.ex. SVEXO) som fakturerar hela eller delar av din försäljning behöver inte registrera den fakturerade försäljningen i ett kassaregister. Det beror på att fakturerad försäljning inte omfattas av kassaregisterkravet.

Ett alternativ till att registrera försäljningen i kassaregistret är att du (t.ex. SVEXO) ställer ut en kontantfaktura samtidigt som du (t.ex. SVEXO) får betalt. Fakturan ska då uppfylla bokföringslagens krav på hur en verifikation ska se ut. Det innebär bland annat att det måste stå

•    när verifikationen har sammanställts
•    när affärshändelsen har inträffat
•    vad affärshändelsen avser
•    belopp
•    vem som är motpart
•    verifikationsnummer.

Skatteverket anser att det ska finnas löpnummer på kontantfakturan. Du (t.ex. SVEXO) måste spara en kopia av varje faktura i din bokföring. Du (t.ex. SVEXO) ska bokföra den kontanta betalningen senast nästa arbetsdag.


Cookies


Vad är cookies?

En cookie är en textfil som vid uppkoppling mot en webbplats sparas på och vid senare besök, hämtas från, besökarens dator eller datorliknande enheter t.ex. mobiltelefoner. Cookien sparas i anslutning till de filer som används av datorns webbläsare eller motsvarande program.

Datoranvändaren kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas. Det är mycket vanligt att webbplatser använder cookies eftersom de ofta används till grundläggande funktioner.

Den Intressebaserade anpassning som görs är mycket betydelsefull för användarupplevelsen av Internet. Den reklam användaren exponeras mot blir typiskt sett mer relevant för denne.

Varför cookies

Cookies har många användningsområden. Några exempel är:

• lagra inställningar för hur en webbplats ska visas (upplösning, språk etc)
• koppla på kryptering av överföring på internet av känslig information
• möjliggöra observation av hur användare tillgodogör sig webbplatsen och därmed samla underlag för hur webbplatsen generellt kan utvecklas
• koppla användarens exponering för reklam på webbplatser till dennes transaktioner i e-handeln som underlag för beräkning av ersättningar till webbplatsen och annonsnätverken
• samla information om användares beteenden för att anpassa och begränsa innehållet och reklamen på besökta webbplatser till dessa beteenden.
Läs mer om cookies påtillsynsmyndighet PTS hemsida.

Cookiehantering

Som användare kan du själv bestämma om du vill acceptera eller ta bort cookies. Du kan även välja att tilllåta cookies för specifika webbsidor. Dessa val går att göra i inställningarna för din webläsare.

Observera att detta är inte ett sätt att slippa reklam på webbplatser utan det kommer att visas samma mängd reklam och reklamen kan bli mindre relevant för användaren.

Om man inte accepterar cookies kan det också leda till att viss information på webbplatsen inte blir tillgänglig. Om du väljer bort cookies i din webbläsare kommer det endast gälla för den webbläsare du använder. Du kommer att behöva följa samma process på alla olika webbläsare du använder på samma och/eller olika datorer eller enheter. Observera att om det finns separata användarkonton på en dator i ett hushåll har du möjlighet att skräddarsy dina inställningar för varje konto.

Så hanterar du dina inställningar för cookies i:

Internet Explorer 7 & 8

Internet Explorer 9

Google Chrome

Mozilla Firefox

Opera

Vilka Cookies använder svexo.se som sätts på din dator?

•Vi använder vår e-handelssystemsleverantörs (Jetshop) cookies samt cookies från tredje part, t. ex. Google Analytics.

Här kan du läsa om Jetshop-specifika cookies och om hur du tar reda på vilka cookies som sätts:

https://www.jetshop.se/portal/customer-service/cookies/

• Vi samlar tillsammans med vår partner Ve in personuppgifter från dig som kan komma att användas i marknadsföringsändamål i enlighet med vad som närmare anges i vår respektive Ve:s cookie policy,

https://www.ve.com/sv/policy-for-cookies


Elektronisk marknadsföring


All vår marknadsföring riktad mot konsumenter ska vara utformad på ett tydligt och begripligt sätt och får inte vara bristfällig eller vilseledande.

För att vi ska få skicka elektronisk marknadsföring (e-post eller sms) till dig som konsument eller juridisk person (t. ex. företag) krävs ett aktivt samtycke på förhand innan vi skickar reklam. Då du skapar ett kundkonto eller loggar in har du möjlighet att aktivt välja att motta erbjudanden och nyheter. Detta gör du genom att kryssa i en ruta på din sida. Du kan när som helst logga in och avmarkera denna ruta och därmed ta tillbaka ditt medgivande, om du ändrar dig. För att på annat sätt avregistrera ditt samtycke kan du följa länken i nyhetsbrevet. Om du avregistrerar dig på detta viset får du ett mejl som bekräftelse på att avregistreringen är slutförd. Givetvis är du också välkommen att ringa till oss eller på annat sätt kontakta oss i ärendet.

Konsumentens samtycke till elektronisk marknadsföring skall vara aktivt, frivilligt, uttryckligt och informerat på vår sajt svexo.se.

Samtycket skall vara aktivt utfört av konsumenten så att konsumenten inte kan bindas genom passivitet, t ex genom att godkännanderutan är ifylld på förhand.

Om du som intressent eller kund till oss ger oss ditt aktiva medgivande att motta reklam, nyhetsbrev eller andra erbjudanden kommer detta förmedlas till dig via e-post och sms. Innehållet i marknadsföringen är kampanjerbjudanden, produkterbjudanden och prisreduceringar på produkter för definierade tidsperioder. Nyhetsbreven innehåller ovanstående beskriven marknadsföring, produktnyheter, info om produktreleaser , förändringar i funktionalitet på hemsidan, förändringar i öppethållandet av butiken mm.

Vi uppmanar eller belönar inte konsumenter för att vidarebefordra reklam eller "tipsa" andra konsumenter om nätbutikens verksamhet.

All elektronisk reklam skall så snart konsumenten mottagit den kunna identifieras som marknadsföring. Exempelvis så ska våra e-postmeddelanden kunna identifieras som marknadsföring innan konsumenten öppnat meddelandet.

All form av vår elektroniska reklam skall innehålla en lättförståelig vägledning om hur du som konsument på ett enkelt och kostnadsfritt sätt motsätter dig framtida reklam från oss. Du som konsumenten skall få en bekräftelse om t ex avregistrering av nyhetsbrev genomförts.

All marknadsföring skall utformas och presenteras på ett sätt som gör att det tydligt framgår för dig som konsumenten att det är marknadsföring. Om en specifik kampanj bara gäller under en begränsad tid skall detta tydligt framgå.

Innehavaren av nätbutiken (Svexo Pappersmarknad AB) är som utgångspunkt ansvarig för marknadsföringen på nätbutikens webbplats via webbmaster, även när andra tillåts ladda upp material (bilder, videoklipp eller annan media). I system som är avsedda för informationsutbyte mellan privatpersoner, t ex bloggar, chattrum, nyhetsgrupper eller liknande, får marknadsföring endast förekomma om det tydligt framgår att det rör sig om marknadsföring och att det är marknadsföring från och för Svexo Pappersmarknad AB.


Reservation


Svexo Pappersmarknad AB reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på våra webbsidor. Felaktighet i innehåll som teknisk funktion, produktbildvisning, färgåtergivning, tekniska specifikationer, prisvisning och enheter etc då vi har fått felaktiga uppgifter från våra leverantörer och sammarbetspartners. Om du som kund upplever att vi har levererat annorlunda mot hur vi har marknadsfört en produkt kontaktar du oss för helt kostnadsfri retur av produkten. Vi är generösa i sådana diskussioner då vi vill ha nöjda kunder.

Vi tar oss rätten att ändra, lägga till eller ta bort villkor (på denna sida) utan att meddela kund om ändrigen.

I och med att du godkänner ett köp, på vår webbplats, accepterar du samtliga våra villkor och regler.

Vi administrerar mejl och order vardagar kl. 09.00 - 16.00.

Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss.
Telefon: 08-764 71 50, e-post: kundtjanst@svexo.se.


Kuriosa: Medvetenhet och kunskap kring SSL-certifikat och HTTPS

Bakgrund

Användandet av SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) är lika gammalt som internet självt. När information började flöda online dröjde det inte länge förrän behovet av att kunna säkerställa att ingen kunde tjuvlyssna på potentiellt känslig information uppkom.

SSL-certifikat möjliggör att det krypterade HTTPS-protokollet används istället för det ”gamla” HTTP. SSL-certifikatet är alltså ”hur” medan HTTPS-protokollet (som bland annat kan ses i form av ett hänglås i adressfältet på en webbrowser när man besöker en krypterad sajt) är ”varför”. Detta är varför SSL och HTTPS ofta nämns i samma mening. För att förenkla och undvika onödiga missförstånd refererar vi ofta till det som SSL/HTTPS.

Att inte använda ett SSL-certifikat är som att lägga ett brev i ett genomskinligt kuvert och sedan posta det, vilket gör att alla kan se dess innehåll. Ett SSL-certifikat krypterar informationen mellan sändaren och mottagen och gör det omöjligt att snappa upp.

Traditionellt har rekommendationerna kring när man ska använda ett SSL-certifikat varit:

• När man har en e-handel och hanterar orders och betalningar.
• När man har ett login på sin sajt.
• När man hanterar känslig data såsom personuppgifter.
• När man strävar efter ett högt förtroende för sin verksamhet och sina produkter/tjänster.

Men i dagens värld ser det lite annorlunda ut.

SSL/HTTPS idag
De senaste årens exponentiella ökning i internetbaserade bedrägerier – tillsammans med ”fake news” fenomenet – har lett till den makrotrend vi ser just nu med ett skifte mot ett alltmer säkrare internet.

Det kanske tydligaste exemplet på är detta blogginlägg som Google postade 2014, i vilket de introducerade HTTPS som en rankingsignal. Detta inlägg har blivit en modern klassiker. Google har sedan dess utvecklat denna målsättning under namnet “HTTPS Everywhere” och håller med en kombination av morot och piska på att öka antalet sajter på Google sök som använder HTTPS. Syftet är att tillhandahålla ett mer trovärdigt innehåll för sina användare.

När det kommer till sökmotoroptimering är Google öppna med att om två webbsajter är likvärdiga vad gäller övriga rankingsignaler, men den ena har SSL så kommer den att rankas högre i sökresultatet. Men det kanske mest intressanta är att enligt en nyligen genomförd undersökning genomförd av HubSpot Research kommer upp till 85% av respondenterna inte gå vidare på en sajt som inte är säker (har SSL).

Som ett resultat har antalet registrerade SSL-certifikat skjutit i höjden de senaste åren.

Sammanfattningsvis, därför handlar inte längre diskussionen om när man ska använda ett SSL-certifikat, utan när man vågar att inte använda det.

Vill du kolla om ni har SSL?
Använd gratis analysverktyget vid namn besafe.online (vilket av en slump också är dess adress).

Genom att skriva in ditt domännamn kontrollerar analysverktyget din webbplats för följande:

• SSL-certifikat – huvudsyftet med webbplatsen. Om så är fallet får du ytterligare information om det berörda certifikatet.

• DMARC – en indikator (men inte en garanti) på att din organisation har implementerat säkerhetsmekanismer för att förhindra att någon använder din domän för att begå e-postbedrägeri (skicka mail med din domän som avsändare).

• DNSSEC – en säkrare version av standard-DNS som förhindrar DNS-kapning.